Skip to content
Menu
Sledz wyborczy_1920x1080

Alicja Pawłowska

Ilustracja: Aleksandra Ołdak

30 kwietnia 2025

Tym razem w wyborczym „Śledziu” przyglądamy się, jak w sieci radzą sobie Adrian Zandberg i Marek Woch. Według sondaży, żaden z nich nie ma szans na drugą turę: w najnowszym badaniu CBOS Zandberg ma 4 proc. poparcia, a Woch mniej niż 0,5 proc.

Woch reprezentuje ruch Bezpartyjni Samorządowcy (jest jego prezesem od 2024 r.), a wspierają go m.in. Obóz Wielkiej Polski, znany z antyukraińskich i antyamerykańskich wystąpień, oraz Związek Słowiański, który popiera białoruski reżim i protestował przeciw amerykańskiej tarczy antyrakietowej w Polsce. W ostatnich debatach prezydenckich Woch głosił antyunijne treści.

Całkowity zasięg treści dotyczących Wocha we wszystkich mediach społecznościowych to  4.9 mln. Tylko w ostatnich dniach, według danych Brand24, zasięgi Wocha osiągnęły 3.8 mln.

W ciągu ostatniego miesiąca na samym TikToku zasięg wzmianek o Marku Wochu wyniósł raptem 53 tys. (wzrost o 300 proc. w porównaniu z poprzednimi miesiącami). W ostatnich dniach liczba wszystkich wzmianek na TikToku wyniosła zaledwie 6 – największy zasięg osiągnął post z 7 kwietnia, który przedstawiał wszystkich kandydatów na profilu fanów Grzegorza Brauna.

Konto na TikToku Woch ma od jesieni 2023 r. Opublikował tam 217 filmów i zgromadził zaledwie 680 obserwujących. Z kolei na X jest aktywny od 2013 r. (4355 obserwujących).

Szczyt aktywności medialnej Wocha w kampanii to 28 kwietnia (309 wzmianek na wszystkich kanałach) – czyli dzień debaty prezydenckiej Superu Expressu.

unnamed (4)

Media rosyjskojęzyczne rozpowszechniały tekst o Wochu i Macieju Maciaku (opisywaliśmy go w poprzednim newsletterze), opublikowany w portalu niezalezna.pl i w Poland Daily 24 (strona Telewizji Republika). W tekście pojawia się sugestia Sławomira Cenckiewicza, że takie kandydatury jak Maciaka mogą być „pretekstem do unieważnienia nadchodzących wyborów w razie wygranej prawicowego kandydata”. Tę narrację wykorzystuje rosyjska propaganda, która od kilku tygodni dystrybuuje przekazy o możliwym unieważnieniu polskich wyborów.

A jak popularny w sieci jest Adrian Zandberg, kandydat partii Razem? Całkowity zasięg treści dotyczących polityka we wszystkich mediach społecznościowych to 78 mln. Według danych Brand24 tylko w ostatnich dniach zasięg ten to 36 mln, z czego na samym Tiktoku 4,7 mln (ostatnie 30 dni).

Poniższy wykres pokazuje aktywność Zandberga na Tiktoku od początku prowadzenia konta. Największy przyrost wzmianek o kandydacie nastąpił 31 marca (był wtedy z wizytą w Łowiczu) i 28 kwietnia (debata Super Expressu).

unnamed (5)

Na oficjalnym koncie na Tiktoku, które działa od 2021 r., Zandberg ma 120 tys. obserwujących. Na platformie pojawił się nowy trend, głównie wśród młodych kobiet – tworzenie zabawnych „drabinek wyborczych”, w których uczestniczki eliminują kolejnych kandydatów, by doprowadzić swojego faworyta – najczęściej Zandberga – do zwycięstwa.

Screenshot 2025-05-08 at 9.07.47 AM

W ostatnich dwóch tygodniach viralem na TikToku i Instagramie stała się piosenka „Drwal Prezydent”, z rymem „głosuję na Adriana-na-na-na-na” i imprezową muzyką w tle, która dodatkowo podbija popularność gry w „drabinkę”.

Alicja Pawłowska

Researcherka OSINT FRONTSTORY

 

Wierzymy, że dziennikarstwo śledcze to dobro publiczne.
Zostań naszym patronem, wesprzyj nas na Patronite.

Wspieraj Autora na Patronite
wysledzone

Osławiony, propagandowy kanał ​​Russia Today (RT), szkoli zagranicznych dziennikarzy. Tuba Kremla, na którą UE nałożyła sankcje, na początku kwietnia ogłosiła, że w jej anglojęzycznym kursie bierze udział 300 reporterów z całego świata. Szkolenie ma być okazją „dołączenia do globalnej rodziny RT”. Zajęcia prowadzą doświadczeni propagandyści, m.in. Chay Bowes i Alexey Nikolov, objęty przez Wielką Brytanię sankcjami za szerzenie rosyjskiej propagandy. 

To nie pierwszy tego rodzaju kurs RT – w ubiegłym roku kremlowska szczujnia zorganizowała szkolenie dla dziennikarzy w języku chińskim. Więcej o kursach made by Kreml w NewsGuard.

podcast-newsletter Na naszych kanałach czeka na Was  nowy odcinek Podcastu Śledczego z serii „Jak ukraść wybory”. Opowiadamy w nim, w jaki sposób prezydentem Rumunii o mały włos zostałby „Mesjasz z Tiktoka” – człowiek znikąd który twierdził, że nie wydał na kampanię ani grosza.

To sytuacja bez precedensu: w dużym europejskim kraju decyzją sądu unieważniono wybory prezydenckie (ich powtórka w ten weekend). Wraz z naszymi gośćmi (Sylwią Czubkowską, Aną Mocanu i Atillą Biro) zastanawiamy się, jak Rumunia może wyplątać się z tego ambarasu i czy podobny scenariusz może czekać także Polskę?

Słuchajcie na Youtube, Spotify, Apple Podcasts i zaobserwujcie Podcast Śledczy, by nie przegapić kolejnych odcinków.

Marek Woch jest autorem prac naukowych i książek. Ile osobnych pozycji książkowych (ale nie rozdziałów w książkach zbiorowych) wydało jego wydawnictwo do 2025 r.? Wskaż stronę internetową, z której pochodzi ta informacja.

Odpowiedź możesz wysłać na newsletter@frontstory.pl.

DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRYBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY

Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!

* pole wymagane
Zgoda

Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.


Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.

Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.

 

CZYTAJ WIĘCEJ