Anastasiia Morozova
Ilustracja: Aleksandra Ołdak
9 kwietnia 2025
TikTokowe filmiki ze Sławomirem Mentzenem budują mu popularność. W stronę faworyta sondaży, Rafała Trzaskowskiego, na platformie płynie strumień nienawiści.
Zasięg wzmianek o Trzaskowskim we wszystkich mediach społecznościowych w ostatnim miesiącu poszybował do 379 mln (dane: Brand24). Na TikToku kandydat KO ma 65 tys. obserwujących, choć nie zawsze oficjalny profil polityka odpowiada za największe zasięgi. Mimo to codziennie na TikToku pojawia się od kilkudziesięciu do stu filmów z Trzaskowskim. Według Brand24 ćwierć z nich ma wydźwięk negatywny, tylko 10 proc. – pozytywny.
24 marca konto co.slychac_, które robi sondy publiczne, wrzuca filmik, który wygeneruje 3.1mln odsłon: warszawscy emeryci narzekają na Trzaskowskiego. Co ciekawe, na Tiktoku pod filmikami o kandydacie KO najczęściej używanym hasztagiem jest #Mentzen (a KO tagowana jest rzadziej niż Konfederacja).
Sam Mentzen dorzuca paliwa do negatywnej kampanii – 31 marca publikuje na swoim kanale filmik, który staje się viralem. To m.in. fragmenty wywiadu Trzaskowskiego opatrzone podpisami: „Trzaskowski o przymusowej relokacji imigrantów”; „Już sprowadzają imigrantów na potęgę! Musimy ich zatrzymać!”. W nagraniu widać kadry z Gdańska, gdzie niedawno obchodzono zakończenie Ramadanu oraz sceny z Ramadanu z Mysłowic, który wywołał w mieście falę hejtu.
Inna forma ataku to negatywne komentarze w alfabecie etiopskim – sposób na obejście moderacji TikToka, bo niewidoczne w klasycznym przeszukiwaniu treści. Można je znaleźć niemal pod każdym filmem z Trzaskowskim (na tę technikę zwraca też uwagę fact-checkerska organizacja Demagog). Przykład:
“፰፱፪፪፯፪፱፪፯፱፪፰፫፱፫፯፫፱፫፯፪፱፪፯፫፰፫፯፫”
Nienawistne treści w społecznościówkach coraz częściej są też maskowane za pomocą amharskiego – języka używającego tzw. pisma Ge’ez. Po co? Marcowe badanie Institute for Strategic Dialogue pokazuje, że platformy nie radzą sobie z wykrywaniem mowy nienawiści w językach innych, niż angielski.
Zostawmy na chwilę TikToka – co słychać w sprawie cyberataku na PO sprzed tygodnia, o którym premier grzmiał jako o „próbie wschodniej ingerencji w wybory prezydenckie”? Wiemy, że chodziło o próbę przejęcia kontroli nad komputerami pracowników biura i sztabu PO – i wciąż tylko tyle. Instytucje, które czuwają nad cyberbezpieczeństwem – i które zapytaliśmy o szczegóły ataku – odmówiły nam jakichkolwiek informacji. „(…) Takich informacji może udzielić podmiot, który został nim [atakiem- red.] objęty. Nie jest to natomiast rolą Ministerstwa Cyfryzacji ani zespołów CSIRT [rządowy zespół reagowania na Incydenty bezpieczeństwa komputerowego – red.] obsługujących incydent” – umywa ręce resort cyfryzacji. Radzi, aby pytać w NASK- u (czyli Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej). A NASK odsyła do ministerstwa cyfryzacji i kancelarii premiera (nie odpowiedziała na pytania o atak, podobnie biuro PO). Pełna transparentność, świetna komunikacja. Teraz wszyscy będziemy spać spokojniej.
W pierwszym Śledziu Wyborczym pokazaliśmy Wam wykres – udział wzmianek z nazwiskami kandydatów w podziale na kanały (wg narzędzia Brand24). Teraz, po kilku tygodniach, widać znaczący wzrost TikToka u Sławomira Mentzena (z 76 proc. do 95 proc.). U Rafała Trzaskowskiego dominującą platformą jest X ( 62 proc. udziału, Tiktok 3 proc.).
Anastasiia Morozova
Dziennikarka FRONTSTORY
Gotówka szmuglowana przez rosyjską granicę, setki tysięcy drobnych przelewów, ruble wymieniane w kontrolowanym przez Moskwę Naddniestrzu – tak wyglądały ostatnie miesiące przed wyborami w Mołdawii w 2024 r.
Historię największego przekupstwa wyborczego ostatnich lat opowiemy Wam już jutro w nowym odcinku Podcastu Śledczego. Usłyszycie m.in. Măriuțę Nistor, mołdawską dziennikarkę, która przez trzy miesiące w ramach dziennikarskiego śledztwa, incognito, brała udział w tej operacji.
Warto posłuchać, zanim sami pójdziemy wybierać prezydenta. Pierwszy odcinek już jutro – słuchajcie na YouTube, Spotify, Apple Podcasts i zaobserwujcie Podcast Śledczy, by nie przegapić kolejnych odcinków.
Krytykują Zachód, wychwalają Rosję. Kim są blogerzy, którzy mają przyciągać obcokrajowców do „tradycyjnych wartości”?
Na pierwszy rzut oka wyglądają na niezależnych twórców. Ale w rzeczywistości są opłacani przez rosyjski kanał propagandowy RT. Śledztwo “Propaganda na eksport” niezależnej rosyjskiej redakcji iStories ujawnia kulisy działalności opłacanych przez Kreml blogerów i mechanizmy, które mają przekonać ludzi z USA i Europy, że w Rosji „żyje się normalnie”.
Ile razy w ciągu ostatnich 30 dni użyto hasztagu #trzaskowski został użyty na TikToku na Islandii? W związku z jakim wydarzeniem ten właśnie hasztag zyskuje na popularności w tym kraju?
Odpowiedź możesz wysłać na newsletter@frontstory.pl.
DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRYBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY
Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!
Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.
Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.
Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.