Natknąłeś się na mema sugerującego, że po wyborach Polska wyśle Cię na front w Ukrainie? Jeśli tak, możliwe, że właśnie stałeś się obiektem rosyjskiej operacji wpływu. Nie jesteś sam – jak wynika z raportu Alliance4Europe i Debunk.org, przed wyborami prezydenckimi Rosja zintensyfikowała swoją aktywność w Polsce.
Gdy Rumunia szykuje się na drugą turę, Komisja Europejska wciąż prowadzi postępowanie w sprawie manipulacji wyborczych na TikToku. Sam TikTok wydał kolejny raport na temat operacji wpływu na platformie, stąd wiemy, że w marcu usunął sieci kont operujące w Afryce, Ukrainie i USA. Czy to oznacza, że na polskim TikToku jest bezpiecznie? Niekoniecznie.
Tym razem w wyborczym „Śledziu” przyglądamy się, jak w sieci radzą sobie Adrian Zandberg i Marek Woch. Według sondaży, żaden z nich nie ma szans na drugą turę: w najnowszym badaniu CBOS Zandberg ma 4 proc. poparcia, a Woch mniej niż 0,5 proc.
Karol Nawrocki, wspierany przez PiS, jest drugim (po Rafale Trzaskowskim) najczęściej obecnym w mediach kandydatem. Jak wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów i portalu Demagog, treści jego sztabu w mediach społecznościowych (przede wszystkim na YouTubie, X-ie oraz FB) w ostatnim miesiącu wygenerowały 840 mln zasięgu. To przekłada się na poparcie: wg badania CBOS z początku […]
Pod koniec marca Maciej Maciak, jawnie prokremlowski kandydat na prezydenta, w białoruskim radiu propagandowym chwali Putina i Łukaszenkę („robicie kawał dobrej roboty, panowie!”). Kończy audycję wymownym apelem o wsparcie: - Pamagitie, pamagitie! [ros.: pomóżcie]
TikTokowe filmiki ze Sławomirem Mentzenem budują mu popularność. W stronę faworyta sondaży, Rafała Trzaskowskiego, na platformie płynie strumień nienawiści.
Gdyby kluczem do władzy w Polsce były zasięgi w mediach społecznościowych, Braun - antysemicki, antyukraiński i antydemokratyczny polityk - mógłby mówić o sukcesie.
Pamiętacie, że pod koniec 2023 r. najpopularniejszym serialem w Polsce były… obrady Sejmu? Posiedzenia śledziły na YouTubie i w telewizji miliony, a w stolicy na „Sejmflix” chodziło się nawet do kina. Przed wielkim ekranem w warszawskiej Kinotece pełne sale przyciągał zwłaszcza jeden aktor – świeżo mianowany marszałek, Szymon Hołownia.
W pierwszym „Śledziu wyborczym” przyglądamy się Sławomirowi Mentzenowi. To kandydat z największymi zasięgami na TikToku – ma już 1,6 mln obserwujących (zaczynał rok z 1,2 mln). Według narzędzia analizy mediów społecznościowych Brand24, w lutym codziennie pojawiało się nawet 130 wzmianek o Mentzenie, a filmy z jego udziałem miały do 4 mln wyświetleń dziennie.
Moglibyśmy zapowiedzieć nasz nowy newsletter 30-sekundowym video, opatrzyć mocnym hasztagiem i odpowiednim układem emotek, które lubi algorytm TikToka. To wciąż byłoby za mało, aby uznać go za kampanijny viral - do tych potrzeba jeszcze stajni influencerów i farm botów, które poniosą przekaz hen, na szerokie zasięgi.