Skip to content
Menu

 

 

Michalina Chachuła

Ilustracja: Aleksandra Ołdak

4 grudnia 2024

W grudniu kończymy trzy lata! Sporo, tyle – na przykład – potrzebował James Cook, żeby zbadać wybrzeża Australii i zmienić wyobrażenia ludzkości o zarysach kontynentów. W takiej perspektywie niepozorne trzy lata nabierają wagi. Przez trzy lata stworzyliśmy przestrzeń, w której dziennikarstwo śledcze ma znaczenie. Chcesz zrobić nam prezent?

🧱 przekaż cegiełkę na Patronite – każda kwota ma dla nas znaczenie

🎧 zasubskrybuj lub zaobserwuj Podcast Śledczy na YouTube, lub w swojej ulubionej aplikacji, np. Spotify  lub Apple Podcasts.

🗣️ powiedz o nas znajomym, wyślij im nasz newsletter, udostępnij post lub odcinek podcastu

Wkraczamy w czwarty rok – i pracujemy już nad kolejnymi śledztwami.

Bądź z nami.

Kilka dni temu nagrodę Zielone Orły (przyznawaną przez Rzeczpospolitą) otrzymała Inicjatywa Dzikie Karpaty. Aktywistki (to one pojawiły się na scenie) nagrody nie przyjęły. Powód? Nie chcą wspierać greenwashingu, a partnerem Zielonych Orłów jest Orlen, którego praktyki ujawniliśmy ostatnio w śledztwie o udawanej transformacji tej największej polskiej spółki. Uzasadnienie aktywistek brzmiało:

„Doceniamy zauważenie naszych działań dla przyrody i klimatu. Niestety, ‘Zielone Orły’ zostały zasponsorowane przez Orlen – gigantyczną spółkę paliwową, która w znacznym stopniu przyczynia się do postępującego kryzysu klimatycznego, dlatego odmawiamy przyjęcia ‘Zielonego Orła’. Nagrody zostały przyznane za działalność na rzecz ochrony klimatu, jednak partner gali, bezpośrednio przyczynia się do katastrofy klimatycznej i nie robi wystarczająco dużo dla transformacji energetycznej. Skupia się głównie na greenwashingu natomiast świat potrzebuje realnych działań, żeby powstrzymać katastrofę klimatyczną”.

Źródło: LinkedIn

 

 

Wierzymy, że dziennikarstwo śledcze to dobro publiczne.
Zostań naszym patronem, wesprzyj nas na Patronite.

Wspieraj Autora na Patronite

Mamy dla was najnowszy odcinek Podcastu Śledczego, w którym Krzysztof Story ujawni, co łączy znane uzdrowisko w Szczawnicy z rosyjskimi głowicami nuklearnymi. W podcaście rozplątujemy sieć biznesów Andrzeja Mańkowskiego, potomka arystokratów, do których Szczawnica należała jeszcze przed wojną. Nie spodziewaliśmy się, że podróż z kawiarni Helenka u podnóża Pienin zaprowadzi nas do rajów podatkowych, a nawet do Moskwy.

Pewnie nie słyszeliście wcześniej o Olegu Sotnikowie. To oficer rosyjskiego wywiadu (GRU), człowiek z grupy most wanted na listach FBI. Jak się okazuje – także znajomy osławionego Pablo Gonzáleza vel Pawła Rubcowa (rosyjskiego szpiega GRU działającego w Polsce). Sotnikow stał za operacjami hakerskimi wymierzonymi m.in. w Amerykańską Agencję Antydopingową (USADA) i Światową Agencję Antydopingową (WADA). 

VSquare, anglojęzyczny serwis Fundacji Reporterów, wraz z The Insider i we współpracy z OCCRP jako pierwsze potwierdziły udział Sotnikowa w moskiewskim komitecie powitalnym Gonzáleza w sierpniu tego roku. The Insider zdobył detale podróży Sotnikowa pod przykrywką dyplomaty do krajów Ameryki Południowej i Środkowej. Gdy jednostka GRU o kryptonimie 26165 włamała się do komputerów urzędników USADA i WADA, to właśnie farbowany dyplomata Sotnikow stał za całą operacją. Więcej na ten temat tutaj.

Czy jesteś w stanie śledzić emisje gazów cieplarnianych największych spółek? Albo sprawdzić, czy dotrzymują zobowiązań w sprawach ochrony klimatu? Pomaga w tym pierwszy w Polsce, publiczny hub danych o klimatycznych aspektach działalności spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych. Narzędzie stworzone przez Fundację Instrat znajdziesz tutaj.

 

Badanie greenwashingu bywa żmudne. Czy potrafisz znaleźć publikację Orlenu, w której ogłosił „postulaty regulacyjne”, a więc propozycje zmian przepisów w czterech różnych obszarach oraz wskazać, podczas jakiego wydarzenia chwaliła się nią spółka? 

ODPOWIEDŹ NA POPRZEDNIĄ ZAGADKĘ:

W rozpoznaniu wszystkich marek samochodów i ich roczników pomoże  CarNet.AI. Wystarczy załadować do niego zdjęcie samochodu lub wkleić link do obrazka. W ciągu kilku minut narzędzie pokaże, co to za model, która generacja i kolor.

DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRYBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY

Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!

* pole wymagane
Zgoda

Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.


Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.

Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.

 

CZYTAJ WIĘCEJ