Skip to content
Menu
Sledz wyborczy_1920x1080

Alicja Pawłowska

Ilustracja: Aleksandra Ołdak

19 marca 2025

Czy TikTok będzie kluczowym narzędziem kampanii wyborczej?

W pierwszym „Śledziu wyborczym” przyglądamy się Sławomirowi Mentzenowi. To kandydat z największymi zasięgami na TikToku – ma już 1,6 mln obserwujących (zaczynał rok z 1,2 mln). Według narzędzia analizy mediów społecznościowych Brand24, w lutym codziennie pojawiało się nawet 130 wzmianek o Mentzenie, a filmy z jego udziałem miały do 4 mln wyświetleń dziennie. W ostatnim miesiącu popularność hasła „Mentzen” na TikToku wzrosła aż o 62 proc. – do 133 mln wzmianek (od 16 lutego do 18 marca).

Mentzen wyraźnie stawia na TikToka  i to przekłada się na jego popularność na platformie (wykres pokazuje udział wzmianek zawierających nazwiska kandydatów w podziale na kanały, wg narzędzia Brand24):

chart

 Największy wzrost zainteresowania Mentzenem to początek marca. Podczas wizyty we Lwowie polityk nagrał film, w którym mówił, że Ukraina czci zbrodniarzy i powinna zakończyć kult Stepana Bandery. Antyukraiński przekaz szybko zdyskontowała machina propagandowa Kremla.

Rekordowy dzienny zasięg na TikToku Mentzen miał 5 marca – 10 mln wyświetleń. Tego dnia występował w Sejmie i opublikował nagranie, w którym mówił, że Polska ma zapasy amunicji jedynie na kilka dni wojny, bo wysłała wszystko Ukrainie.

Poza oficjalnym profilem Mentzena duży udział w budowaniu jego popularności mają blogerzy na TikToku. Największy z nich to anonimowy profil Polski_patriota07, który zebrał 1,5 mln wyświetleń pod filmami z Mentzenem. Konto regularnie publikuje fragmenty wystąpień polityków Konfederacji. 

Kolejne 3,5 mln zasięgu dla Mentzena wygenerował profil polityka_siwego, prowadzony przez Szymona Lewandowskiego, znanego też jako „Siwy”, który na co dzień zajmuje się treningami personalnymi.

Co ciekawe, anonimowe konta mające zaledwie poniżej 10 obserwujących, wygenerowały w ostatnim miesiącu aż 6,5 mln wyświetleń związanych z Mentzenem.

Wśród najpopularniejszych hasztagów na TikToku związanych z Mentzenem w ostatnim miesiącu dominował #mentzen – łącznie 102,2 mln wyświetleń i 8,5 mln interakcji. Na drugim miejscu #konfederacja – 55,2 mln wyświetleń i 4,5 mln interakcji. Wysokie wyniki miał też hasztag #mentzen2025 – choć użyto go tylko 797 razy, zebrał 56,7 mln wyświetleń i 5 mln interakcji.

Kto prowadzi TikTokową kampanię Mentzena? – Cały sztab — przekonuje jego szef, Bartosz Bocheńczak. Dopytywany o szczegóły unika odpowiedzi.

Śledźcie z nami TikToka – a jeśli widzicie nabierające zasięgów polityczne video, trendujący hasztag albo treść, której warto się przyjrzeć, piszcie na newsletter@frontstory.pl. 

Alicja Pawłowska

Analityczka OSINT FRONTSTORY

 

Wierzymy, że dziennikarstwo śledcze to dobro publiczne.
Zostań naszym patronem, wesprzyj nas na Patronite.

Wspieraj Autora na Patronite

Według reporterów śledczych z redakcji iStories rosyjski kanał Russia Today, po nałożeniu sankcji przez Unię Europejską potajemnie finansuje wideoblogerów promujących narracje zgodne z linią Kremla. Blogerzy zdobywają miliony wyświetleń, przedstawiając Rosję jako ostoję konserwatyzmu i gloryfikują działania wojenne na Ukrainie, nie ujawniając powiązań z rosyjskim rządem.

Wykorzystywanie mediów społecznościowych i influencerów do szerzenia propagandy i dezinformacji na arenie międzynarodowej to fragment szerszej strategii Kremla. O szczegółach dziennikarskiego śledztwa iStories przeczytaj tutaj.

W jednym z filmików udostępnionych na TikToku Sławomir Mentzen zajada kremówkę. Podaj nazwę i adres miejsca, w którym nagrał ten filmik. Dodatkowo podaj dokładną datę (dd/mm/yyyy) i godzinę (hh:mm:ss) dodania filmiku.

Odpowiedź możesz wysłać na newsletter@frontstory.pl.

DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRYBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY

Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!

* pole wymagane
Zgoda

Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.


Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.

Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.

 

CZYTAJ WIĘCEJ