Michalina Chachuła
Ilustracja: Aleksandra Ołdak
11 września 2024
W zeszłym roku skrajnie lewicowa organizacja AFA Sverige ze Szwecji opublikowała w internecie dane blisko 5,5 tys. osób.
To klienci sklepu Midgård, który wysyłkowo sprzedaje produkty związane z ideologią neonazistowską: płyty neonazistowskich zespołów, książki, czasopisma, ale też kubki, biżuterię, poduszki czy wlepki.
Wraz z produktami klienci dostają ksenofobiczne i antysemickie treści.
Na liście udostępnionej przez Szwedów znaleźliśmy dane 71 Polaków, którzy między 2017 a 2022 rokiem dokonali w Midgård 186 transakcji. Rejestr przez chwilę był ogólnodostępny, teraz można do niego dotrzeć korzystając z sieci TOR. Sprawdziliśmy klientów Midgård z Polski, wśród których są też osoby aktywne w życiu publicznym. Zapytaliśmy je o te zakupy.
Michalina Chachuła
Head of Fundraising and Impact FRONTSTORY
W sklepie Midgård płytę zespołu sławiącego włoskiego faszystę kupił współpracownik Roberta Bąkiewicza, współtwórca Straży Narodowej. Krążki kapeli ze swastyką w nazwie kupował też działacz Konfederacji z Jaworzna. Co mówią dzisiaj o swoich zakupach? O tym, kto jeszcze i po co kupował w szwedzkim serwisie przeczytasz w naszym najnowszym śledztwie Patriotyzm z wąsikiem.
Daniel Flis – reporter FRONTSTORY, uczestnik międzynarodowych projektów śledczych – od kilku lat zajmuje się tematami dotyczącymi Kościoła. W ramach Urban Journalism Network – sieci europejskich dziennikarzy, mediów i analityków danych – współtworzył serię „Grunty poświęcone: kościelne dobra w europejskich miastach”. W najnowszym odcinku naszego podcastu rozmawiamy o tym, skąd Kościół bierze pieniądze, jak zarządza nieruchomościami oraz co musi zrobić dziennikarz, by zdobyć informacje o majątku Kościoła.
Współczesne dziennikarstwo śledcze to gra zespołowa, dlatego często angażujemy się w śledztwa z udziałem wielu redakcji. Dzięki temu, że pracujemy z reporterami w całej Europie, możesz sprawdzić, jakich produktów z Midgård szukali Węgrzy, Słowacy i Czesi. Możesz też prześledzić historię samego sklepu i jego kolejnych właścicieli. Uwaga!
Śledztwo Online neo-Nazi Store and Customers From Central Europe Exposed opublikowane na naszej anglojęzycznej stronie, to nie tylko tekst. Wizualnie – na podstawie danych – opowiada je tam nasza dziennikarka Anastasiia Morozova.
Wydana niedawno w Polsce książka Nicka Biltona, wieloletniego dziennikarza „The New York Times” i korespondenta „Vanity Fair”, opowiada historię twórcy platformy Silk Road, internetowego sklepu ze wszystkim, co nielegalne. Potrzebujesz heroiny albo nowej nerki? Opłać zamówienie, towar szybko znajdzie się pod Twoimi drzwiami.
,,Król darknetu. Polowanie na genialnego cyberprzestępcę” to jednocześnie studium rozwoju idei Rossa Ulbrichta, założyciela Silk Road, jak i drobiazgowa dokumentacja jednego z najważniejszych amerykańskich śledztw.
|
|
|
DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY
Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!
Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.
Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.
Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.