Skip to content
Menu

 

 

Michalina Chachuła

Ilustracja: Aleksandra Ołdak

11 września 2024

W zeszłym roku skrajnie lewicowa organizacja AFA Sverige ze Szwecji opublikowała w internecie dane blisko 5,5 tys. osób.

To klienci sklepu Midgård, który wysyłkowo sprzedaje produkty związane z ideologią neonazistowską: płyty neonazistowskich  zespołów, książki, czasopisma, ale też kubki, biżuterię, poduszki czy wlepki.

Wraz z produktami klienci dostają ksenofobiczne i antysemickie treści. 

Na liście udostępnionej przez Szwedów znaleźliśmy dane 71 Polaków, którzy między 2017 a 2022 rokiem dokonali w Midgård 186 transakcji. Rejestr przez chwilę był ogólnodostępny, teraz można do niego dotrzeć korzystając z sieci TOR. Sprawdziliśmy klientów Midgård z Polski, wśród których są też osoby aktywne w życiu publicznym. Zapytaliśmy je o te zakupy.

Michalina Chachuła
Head of Fundraising and Impact FRONTSTORY

W sklepie Midgård płytę zespołu sławiącego włoskiego faszystę kupił współpracownik Roberta Bąkiewicza, współtwórca Straży Narodowej. Krążki kapeli ze swastyką w nazwie kupował też działacz Konfederacji z Jaworzna. Co mówią dzisiaj o swoich zakupach? O tym, kto jeszcze i po co kupował w szwedzkim serwisie przeczytasz w naszym najnowszym śledztwie Patriotyzm z wąsikiem.

 

Wierzymy, że dziennikarstwo śledcze to dobro publiczne.
Zostań naszym patronem, wesprzyj nas na Patronite.

Wspieraj Autora na Patronite

Daniel Flis – reporter FRONTSTORY, uczestnik międzynarodowych projektów śledczych – od kilku lat zajmuje się tematami dotyczącymi Kościoła. W ramach Urban Journalism Network – sieci europejskich dziennikarzy, mediów i analityków danych  – współtworzył serię „Grunty poświęcone: kościelne dobra w europejskich miastach”. W najnowszym odcinku naszego podcastu rozmawiamy o tym, skąd Kościół bierze pieniądze, jak zarządza nieruchomościami oraz co musi zrobić dziennikarz, by zdobyć informacje o majątku Kościoła.

Współczesne dziennikarstwo śledcze to gra zespołowa, dlatego często angażujemy się w śledztwa z udziałem wielu redakcji. Dzięki temu, że pracujemy z reporterami w całej Europie, możesz sprawdzić, jakich produktów z Midgård szukali Węgrzy, Słowacy i Czesi. Możesz też prześledzić historię samego sklepu i jego kolejnych właścicieli. Uwaga!

Śledztwo Online neo-Nazi Store and Customers From Central Europe Exposed opublikowane na naszej anglojęzycznej stronie, to nie tylko tekst. Wizualnie – na podstawie danych – opowiada je tam nasza dziennikarka Anastasiia Morozova.

Wydana niedawno w Polsce książka Nicka Biltona, wieloletniego dziennikarza „The New York Times” i korespondenta „Vanity Fair”, opowiada historię twórcy platformy Silk Road, internetowego sklepu ze wszystkim, co nielegalne. Potrzebujesz heroiny albo nowej nerki? Opłać zamówienie, towar szybko znajdzie się pod Twoimi drzwiami. 

,,Król darknetu. Polowanie na genialnego cyberprzestępcę” to jednocześnie  studium rozwoju idei Rossa Ulbrichta, założyciela Silk Road, jak i drobiazgowa dokumentacja jednego z najważniejszych amerykańskich śledztw.

Marka Keep it White nie operuje w Polsce pod tą nazwą. Ta pojawia się tylko na koszulkach, ale jak (najprawdopodobniej) nazywa się sklep, który te koszulki produkuje? Jakie wydarzenie kilka lat temu miał sponsorować?
Odpowiedź wyślij na newsletter@frontstory.pl, pierwsze prawidłowe rozwiązanie nagrodzimy zestawem gadżetów FRONTSTORY.

ODPOWIEDŹ NA ZAGADKĘ Z ZESZŁEGO TYGODNIA:

1. Sprawdź zdjęcie w Google. Kliknij „znajdź źródło obrazu”. Natrafisz na kilka linków związanych z filmem Fast and Furious 5.
2. Wyszukaj „lokalizacja filmu Fast and Furious 5”. Wyniki obejmują stronę Movie-Locations, na której można znaleźć nazwę budynku. 
3. Przewijamy film do wybranego fragmentu i porównujemy go z lokalizacjami na stronie. Dowiadujemy się, że jest to Banco Gubernamental de Fomento para Puerto Rico, Avenido De Diego.
4. Szukamy budynku na mapach. Głównym punktem orientacyjnym jest duży parking. Patrzymy na ulice i znajdujemy kolejne potwierdzenie – trawnik, który był na nagraniu.

 

DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY

Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!

* pole wymagane
Zgoda

Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.


Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.

Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.

 

CZYTAJ WIĘCEJ