Daniel Flis
Ilustracja: Aleksandra Ołdak
5 listopada 2025
W Podcaście Śledczym wiele razy narzekaliśmy na ślamazarność służb w ściganiu cwaniaków, którzy zarabiają na omijaniu sankcji. Sami wytropiliśmy we FRONTSTORY co najmniej kilku takich, ale oprócz naszych publikacji w ich sprawach nie wydarzyło się absolutnie nic.
Od kilku lat łamaniem sankcji bardziej przejmowali się dziennikarze, niż urzędy: już w 2023 r. pisaliśmy o 23 firmach importujących zakazaną, rosyjską sklejkę. Dwa lata później TVP i TVN wróciły do naszych ustaleń – i pokazały, że proceder trwa w najlepsze. Urzędy spały.
Niedawno do jednej z naszych skrzynek wpadł jednak mejl z Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni. Okazało się, że celnicy uważnie przeczytali nasze śledztwo o Consteelu (siatce spółek, która chwali się, że może dostarczyć towary z Europy do Rosji „w warunkach sankcji”). Consteelowi pomagają pośrednicy z Turcji, Kazachstanu i Polski, oraz magazyn w Gdyni.
Prezes polskiego Consteelu nie chciał nam zdradzić, gdzie stoi jego magazyn i co w nim trzyma. Miejmy nadzieję, że w rozmowie z celnikami nie będzie już taki tajemniczy.
Daniel Flis
Dziennikarz FRONTSTORY
Skuteczność niedawnych sankcji USA na rosyjskie firmy naftowe częściowo zależeć będzie od tego, na ile Rosji uda się ominąć je z pomocą floty cieni. To sieć tankowców, transportujących rosyjską ropę z wyłączonym systemem śledzenia, który obowiązuje w tej branży. Wiele z nich zostało już wpisanych na listy sankcyjne, ale tropienie cieni to zadanie na wieki. Zajęli się nim nasi koledzy z litewskiej telewizji publicznej LRT i ich partnerzy z Litwy, Łotwy i Estonii. W niedawnym tekście (dostępny w wersji anglojęzycznej) odkryli, że statki z bałtyckiej floty cieni były wspierane przez tankowce należące do spółek z krajów bałtyckich.
Polecam ich infografiki, na których cały proceder widać jak na dłoni.
„Ludzie, spier… na górę!”. Mieszkańcy Stronia Śląskiego i Lądka Zdroju mieli tylko chwilę na ucieczkę podczas powodzi w ubiegłym roku. Burmistrz Lądka przyznaje: procedury zawiodły. Nie było alertu RCB. Strażacy na quadach ratowali ludzi, krzycząc, by uciekali na wyższe piętra.
W trzecim odcinku serialu „Fala” rekonstruujemy wydarzenia z 15 września 2024 roku. To właśnie tego dnia doszło do katastrofy. Słuchaj już teraz na Spotify, Youtube, Apple Podcast.
W Podcaście Śledczym czwarty, ostatni odcinek serialu „FALA”, wyprodukowanego przez redakcje FRONTSTORY.PL i TOK FM usłyszysz 13 listopada.
Zohran Mamdani wybrany wczoraj na burmistrza Nowego Jorku, powtarzał w kampanii wyborczej, że jego miasto ma najwyższy wskaźnik bezdomności od czasów Wielkiego Kryzysu w latach 30. XX wieku. Wygrał te wybory między innymi dzięki obietnicy dostępnych mieszkań: wybudowania 200 tys. lokali i uregulowania czynszów. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak żyje się w Wielkim Jabłku tym, których nie stać na dach nad głową, polecam książkę Invisible Child: Poverty, Survival & Hope in an American City nagrodzoną Pulitzerem w 2022 r. To opowieść non fiction o Dasani, niezwykle zdolnej i przebojowej nastolatce, mieszkającej z rodzicami i siedmiorgiem rodzeństwa w jednym pokoju w schronisku dla bezdomnych.
Na liście rosyjskiej floty cieni znajdują się m.in. trzy jednostki: Kaliningrad (9341067), Altair (9413547) oraz Carl (9288851). Który z nich w ciągu ostatnich trzech lat zawinął do portu w Danii?
Dla pierwszego Czytelnika lub Czytelniczki, który poprawnie odpowie na zagadkę, mamy specjalną nagrodę – dostęp do TOK FM premium na pół roku!
Odpowiedzi wysyłajcie na newsletter@frontstory.pl
ODPOWIEDŹ NA POPRZEDNIĄ ZAGADKĘ:
Narzędzie nazywa się Google Flood Hub szacuje ryzyko powodzi dla wybranego punktu, wykorzystując dane z punktów pomiarowych rzek oraz informacje z globalnej bazy HYBAS, w tym dane o dorzeczach i wielkości basenów.