Alicja Pawłowska
Ilustracja: Aleksandra Ołdak
19 marca 2025
Czy TikTok będzie kluczowym narzędziem kampanii wyborczej?
W pierwszym „Śledziu wyborczym” przyglądamy się Sławomirowi Mentzenowi. To kandydat z największymi zasięgami na TikToku – ma już 1,6 mln obserwujących (zaczynał rok z 1,2 mln). Według narzędzia analizy mediów społecznościowych Brand24, w lutym codziennie pojawiało się nawet 130 wzmianek o Mentzenie, a filmy z jego udziałem miały do 4 mln wyświetleń dziennie. W ostatnim miesiącu popularność hasła „Mentzen” na TikToku wzrosła aż o 62 proc. – do 133 mln wzmianek (od 16 lutego do 18 marca).
Mentzen wyraźnie stawia na TikToka — i to przekłada się na jego popularność na platformie (wykres pokazuje udział wzmianek zawierających nazwiska kandydatów w podziale na kanały, wg narzędzia Brand24):

Największy wzrost zainteresowania Mentzenem to początek marca. Podczas wizyty we Lwowie polityk nagrał film, w którym mówił, że Ukraina czci zbrodniarzy i powinna zakończyć kult Stepana Bandery. Antyukraiński przekaz szybko zdyskontowała machina propagandowa Kremla.
Rekordowy dzienny zasięg na TikToku Mentzen miał 5 marca – 10 mln wyświetleń. Tego dnia występował w Sejmie i opublikował nagranie, w którym mówił, że Polska ma zapasy amunicji jedynie na kilka dni wojny, bo wysłała wszystko Ukrainie.
Poza oficjalnym profilem Mentzena duży udział w budowaniu jego popularności mają blogerzy na TikToku. Największy z nich to anonimowy profil Polski_patriota07, który zebrał 1,5 mln wyświetleń pod filmami z Mentzenem. Konto regularnie publikuje fragmenty wystąpień polityków Konfederacji.
Kolejne 3,5 mln zasięgu dla Mentzena wygenerował profil polityka_siwego, prowadzony przez Szymona Lewandowskiego, znanego też jako „Siwy”, który na co dzień zajmuje się treningami personalnymi.
Co ciekawe, anonimowe konta mające zaledwie poniżej 10 obserwujących, wygenerowały w ostatnim miesiącu aż 6,5 mln wyświetleń związanych z Mentzenem.
Wśród najpopularniejszych hasztagów na TikToku związanych z Mentzenem w ostatnim miesiącu dominował #mentzen – łącznie 102,2 mln wyświetleń i 8,5 mln interakcji. Na drugim miejscu #konfederacja – 55,2 mln wyświetleń i 4,5 mln interakcji. Wysokie wyniki miał też hasztag #mentzen2025 – choć użyto go tylko 797 razy, zebrał 56,7 mln wyświetleń i 5 mln interakcji.
Kto prowadzi TikTokową kampanię Mentzena? – Cały sztab — przekonuje jego szef, Bartosz Bocheńczak. Dopytywany o szczegóły unika odpowiedzi.
Śledźcie z nami TikToka – a jeśli widzicie nabierające zasięgów polityczne video, trendujący hasztag albo treść, której warto się przyjrzeć, piszcie na newsletter@frontstory.pl.
Alicja Pawłowska
Analityczka OSINT FRONTSTORY
Według reporterów śledczych z redakcji iStories rosyjski kanał Russia Today, po nałożeniu sankcji przez Unię Europejską potajemnie finansuje wideoblogerów promujących narracje zgodne z linią Kremla. Blogerzy zdobywają miliony wyświetleń, przedstawiając Rosję jako ostoję konserwatyzmu i gloryfikują działania wojenne na Ukrainie, nie ujawniając powiązań z rosyjskim rządem.
Wykorzystywanie mediów społecznościowych i influencerów do szerzenia propagandy i dezinformacji na arenie międzynarodowej to fragment szerszej strategii Kremla. O szczegółach dziennikarskiego śledztwa iStories przeczytaj tutaj.
W jednym z filmików udostępnionych na TikToku Sławomir Mentzen zajada kremówkę. Podaj nazwę i adres miejsca, w którym nagrał ten filmik. Dodatkowo podaj dokładną datę (dd/mm/yyyy) i godzinę (hh:mm:ss) dodania filmiku.
Odpowiedź możesz wysłać na newsletter@frontstory.pl.
DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRYBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY
Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!
Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.
Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.
Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.