Ula Kier
Ilustracja: Aleksandra Ołdak
17 lipca 2024
Nasza uwaga – mam tu na myśli zarówno polskie media, jak i ich odbiorców – bardzo często skupiona jest daleko od domu. W czasach geopolitycznych zawirowań nie ma w tym nic dziwnego, że patrzymy z niepokojem na wydarzenia w Stanach Zjednoczonych, zwłaszcza po weekendowym zamachu na Donalda Trumpa.
W końcu wyniki amerykańskich wyborów będą miały ogromne znaczenie dla całego świata, również dla nas. Warto jednak czasem rozejrzeć się także po najbliższej okolicy.
Po upadku komunizmu eksperci obwieścili nie tylko koniec historii, ale też śmierć idei Europy Środkowej. Ostatnie lata udowadniają, że obie te diagnozy były nietrafione. Pokazuje to chociażby zmiana nastawienia krajów Zachodu, które zaczynają uświadamiać sobie, że płynące z naszego regionu ostrzeżenia dotyczące Rosji były prorocze.
We FRONTSTORY blisko współpracujemy z dziennikarkami i dziennikarzami z sąsiadujących z nami krajów. To pomaga nam dostrzec, jak wiele opisywanych przez nas historii przekracza granice i zyskuje szerszy kontekst.
Urszula Kifer
Redaktorka FRONTSTORY
Znakomitym przykładem historii łączącej liczne kraje naszego regionu jest nasze ostatnie śledztwo opisujące mechanizmy działania rosyjskich sabotażystów. Malowanie graffiti, nieudane podpalenia, oblewanie pomników farbą – każde z tych wydarzeń z osobna wydaje się być jedynie drobnym aktem wandalizmu. Po zebraniu ich okazuje się, że układają się w większy, niepokojący obraz celowego działania, które łączą nie tylko metody, ale przede wszystkim zleceniodawcy i ich mroczne interesy.
Dziennikarstwo wcieleniowe często pomaga wyjść autorce albo autorowi z własnej bańki i pozbyć się stereotypów, które wszyscy mamy w swoich głowach. Na pewno takie było doświadczenie bohaterki najnowszego odcinku podcastu FRONTSTORY, Karoliny Rogaskiej. Dziennikarka „Newsweeka” zatrudniła się jako tancerka w nocnym klubie, aby lepiej poznać kulisy sekspracy w Polsce. Posłuchaj, co ją w tym świecie najbardziej zaskoczyło.
Dane są paliwem nie tylko dla współczesnej gospodarki, ale także dziennikarstwa. Przy opartych na nich publikacjach zawsze dużym wyzwaniem jest jednak prezentacja wyników wielomiesięcznego zbierania informacji w atrakcyjny sposób.
Jak to robić dobrze, pokazuje hiszpańska redakcja Civio – w publikacji dotyczącej zasad przyznawania obywatelstwa w różnych krajach Europy wykorzystała formułę starych gier komputerowych (dostępne w języku angielskim i hiszpańskim).
Jeśli szukasz wciągającej historii na letnie upały i wakacyjne wyjazdy, polecam Ci jeden z moich ukochanych anglojęzycznych seriali podcastowych, „Wind of Change”. Jego twórca, wybitny reporter Patrick Radden Keefe (możesz znać go z wydanych także po polsku rewelacyjnych książek), natyka się na plotkę, która brzmi jak miejska legenda: słynny przebój Scorpionsów, hit szkolnych dyskotek lat 90., został tak naprawdę napisany przez CIA. Idąc tropem tej pogłoski natrafia na historię, w którą aż ciężko uwierzyć, po raz kolejny dowodząc, że prawda potrafi być dziwniejsza niż fikcja.
|
|
|
|
DZIĘKUJEMY ZA SUBSKRBOWANIE NASZEGO NEWSLETTERA, DO ZOBACZENIA ZA TYDZIEŃ! – ZESPÓŁ FRONTSTORY
Jeszcze nie subskrybujesz naszego newslettera? Zapisz się, żeby wpadał co tydzień prosto do Twojej skrzynki!
Zapisując się do Newslettera Frontstory wyrażasz zgodę na wysyłanie na wskazany adres regularnego newslettera i zaproszeń do wsparcia.
Jeśli zmienisz zdanie, wystarczy wybrać w stopce opcję „unsubscribe”. Możesz zapoznać się z polityką prywatności.
Używamy zewnętrznej usługi Mailchimp. Zapisując się na newsletter Frontstrory zgadzasz się, że Twoje dane zostaną przesłane do Mailchimp w celu przesyłania Ci naszych wiadomości. Więcej o polityce prywatności Mailchimp.